Μία από τις λειτουργίες της εκπαίδευσης είναι η παροχή γνώσεων που θα αποδειχθούν χρήσιμες στη μετέπειτα ζωή των μαθητών. Μέσα σε αυτές τις γνώσεις συγκαταλέγονται τόσο οι θεωρητικές γνώσεις όσο και οι πρακτικές, όμως οι δεύτερες συχνά παραμελούνται για πολλούς λόγους, ο σημαντικότερος εκ των οποίων είναι ότι τις έχουμε ως δεδομένες. Υπάρχει περίπτωση να μην ξέρεις να καθαρίζεις κρεμμύδια, ας πούμε; Ακόμα και αν δεν το ξέρεις, το μαθαίνεις εύκολα μέσα στη ζωή.
Κάποιες άλλες πρακτικές γνώσεις όμως δεν είναι τόσο αυτονόητο ότι θα τις αποκτήσει κάποιος και
είναι πολύ σημαντικές, για αυτό και θεωρώ ότι πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία.
Μία από αυτές είναι το καθάρισμα και το μαγείρεμα. Κάποια άλλη σημαντική γνώση είναι οι πρώτες βοήθειες και θεωρώ ότι όχι μόνο πρέπει να διδάσκονται αλά και να εξετάζονται στα σχολεία, ώστε κανείς να μην φεύγει από το σχολείο χωρίς να ξέρει την τεχνική χάημλιχ ή τεχνητή αναπνοή ή πως να κάνει μία ένεση ή πως να παρέχει πρώτες βοήθειες γενικά.
Ωστόσο, όλες αυτές οι πληροφορίες εντάσσονται στις ήδη γνωστές και καθιερωμένες γνώσεις που αποτελούν μέρος του κόσμου μας όπως αυτός έχει ως τώρα.
Υπάρχει άλλη μάι τέτοια γνώση που δεν αποτελεί ακόμα μέρος του κόσμου μας ενώ θα έπρεπε.
Κάθε μέρα πετιούνται στα σκουπίδια τόνοι χαρτιού, από διαγωνίσματα, πρόχειρες σημειώσεις, σκισμένες σελίδες τετραδίων, αρχεία παλαιών ετών, περισσεύματα από διάφορες χειροτεχνίες, αποτυχημένες φωτοτυπίες, διάφορα κουτιά και συσκευασίες, ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Θα πρότεινα, λοιπόν, μέσω μίας απλής διαδικασίας (που είναι όντως απλή) να μαθαίνουν οι μαθητές πως να μετατρέπουν αυτά τα χάρτινα απορρίμματα σε χαρτοπολτό και να αναλαμβάνουν αυτή τη διαδικασία υπό την επίβλεψη των δασκάλων τους. Σίγουρα, αυτός ο χαρτοπολτός θα είναι χαμηλής ποιότητας, ωστόσο θα μπορούν να τον χρησιμοποιούν για διάφορους σκοπούς στο σχολείο, όπως την κατασκευή σκηνικών στις παραστάσεις τους ή για άλλες κατασκευές όπως φάκελους ή διακοσμητικά στους τοίχους, ή κούτες για αποθήκευση. Ακόμα και να πωλούν αυτό τον πολτό θα μπορούσαν, ώστε να αποφέρει ένα μικρό εισόδημα στο ταμείο του σχολείου.
Αντίστοιχα, αυτή η γνώση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αργότερα, από τους μελλοντικούς ενήλικες, σε υπηρεσίες, όπως δήμους ή αλλού στο δημόσιο, τον νούμερο ένα παραγωγό χάρτινων απορριμάτων παγκοσμίως.
Πολύ χρησιμότερο από την χειροτεχνία και τις καρδούλες με αγοραστές πρώτες ύλες που κάθε άλλο παρά οικολογικές είναι.
Δύο, ή μάλλον τρία σε ένα: οικολογική παιδεία, οικονομία, παραγωγικότης.
Κάποιες άλλες πρακτικές γνώσεις όμως δεν είναι τόσο αυτονόητο ότι θα τις αποκτήσει κάποιος και
είναι πολύ σημαντικές, για αυτό και θεωρώ ότι πρέπει να διδάσκονται στα σχολεία.
Μία από αυτές είναι το καθάρισμα και το μαγείρεμα. Κάποια άλλη σημαντική γνώση είναι οι πρώτες βοήθειες και θεωρώ ότι όχι μόνο πρέπει να διδάσκονται αλά και να εξετάζονται στα σχολεία, ώστε κανείς να μην φεύγει από το σχολείο χωρίς να ξέρει την τεχνική χάημλιχ ή τεχνητή αναπνοή ή πως να κάνει μία ένεση ή πως να παρέχει πρώτες βοήθειες γενικά.
Ωστόσο, όλες αυτές οι πληροφορίες εντάσσονται στις ήδη γνωστές και καθιερωμένες γνώσεις που αποτελούν μέρος του κόσμου μας όπως αυτός έχει ως τώρα.
Υπάρχει άλλη μάι τέτοια γνώση που δεν αποτελεί ακόμα μέρος του κόσμου μας ενώ θα έπρεπε.
Κάθε μέρα πετιούνται στα σκουπίδια τόνοι χαρτιού, από διαγωνίσματα, πρόχειρες σημειώσεις, σκισμένες σελίδες τετραδίων, αρχεία παλαιών ετών, περισσεύματα από διάφορες χειροτεχνίες, αποτυχημένες φωτοτυπίες, διάφορα κουτιά και συσκευασίες, ο κατάλογος δεν έχει τέλος.
Θα πρότεινα, λοιπόν, μέσω μίας απλής διαδικασίας (που είναι όντως απλή) να μαθαίνουν οι μαθητές πως να μετατρέπουν αυτά τα χάρτινα απορρίμματα σε χαρτοπολτό και να αναλαμβάνουν αυτή τη διαδικασία υπό την επίβλεψη των δασκάλων τους. Σίγουρα, αυτός ο χαρτοπολτός θα είναι χαμηλής ποιότητας, ωστόσο θα μπορούν να τον χρησιμοποιούν για διάφορους σκοπούς στο σχολείο, όπως την κατασκευή σκηνικών στις παραστάσεις τους ή για άλλες κατασκευές όπως φάκελους ή διακοσμητικά στους τοίχους, ή κούτες για αποθήκευση. Ακόμα και να πωλούν αυτό τον πολτό θα μπορούσαν, ώστε να αποφέρει ένα μικρό εισόδημα στο ταμείο του σχολείου.
Αντίστοιχα, αυτή η γνώση θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αργότερα, από τους μελλοντικούς ενήλικες, σε υπηρεσίες, όπως δήμους ή αλλού στο δημόσιο, τον νούμερο ένα παραγωγό χάρτινων απορριμάτων παγκοσμίως.
Πολύ χρησιμότερο από την χειροτεχνία και τις καρδούλες με αγοραστές πρώτες ύλες που κάθε άλλο παρά οικολογικές είναι.
Δύο, ή μάλλον τρία σε ένα: οικολογική παιδεία, οικονομία, παραγωγικότης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου